Jak superfoods wpływają na nasze zdrowie?

Jak superfoods wpływają na nasze zdrowie

Jestem pewna, że słyszałeś o super jedzeniu. Jesteśmy stale bombardowani w Internecie nagłówkami takimi jak „10 Super artykułów żywnościowych do natychmiastowej poprawy zdrowia” lub „5 Super artykułów żywnościowych, które należy włączyć do swojej diety”. W świecie modnych diet, szybkich porad antystarzeniowych i magicznych ćwiczeń spalających tłuszcze, jesteśmy bombardowani marketingiem, który mówi nam szybkie sposoby na poprawę naszego zdrowia. Czy superżywność to tylko kolejna sztuczka marketingowa, czy też sekret zdrowego życia?

Co czyni je tak super?

Superżywność to żywność – zazwyczaj warzywa, owoce lub ryby – która jest uważana za bardzo pożywną. Pokarmy te są zazwyczaj bogate w pewne witaminy i minerały, co czyni je dobrymi dla naszego zdrowia.

Żurawina, kapusta i komosa ryżowa są przykładami superżywności.

Te „super” właściwości obejmują wysokie przeciwutleniacze, które mogą zapobiegać rakowi, zdrowe tłuszcze, które zapobiegają chorobom serca i włókna, które zapobiegają cukrzycy i poprawić problemy trawienne. Nie istnieje jednak prawdziwa definicja tego, czym jest superżywność i z pewnością nie ma regulacji dotyczących stosowania tego terminu.

Czy to wszystko to tylko sztuczka marketingowa?

Termin „superżywność” nie jest terminem naukowym, ale jest to termin używany do wprowadzania do obrotu niektórych środków spożywczych jako dobrych dla zdrowia. Emma Beckett, australijski badacz żywienia, mówi, że nauka nie jest do zadania reklamowania superżywności.

„Nie mówię, że nie ma badań naukowych nad superżywnością, ale na pewno nie nazywamy jej super. – Dr. Emma Beckett

Na portalu Polskayear.pl czytamy o wielu zaletach stosowania tych produktów w kontekście zdrowia oraz odchudzania. Każdemu zalecamy regularne wprowadzanie nowych produktów superfoods.

Uważa nawet, że idea superjedzenia może zrobić więcej szkody niż pożytku. Wiele osób zdaje sobie sprawę, że spożywanie tych tak zwanych supermakarmaceutyków sprawi, że będą one zdrowe, pomimo innych złych nawyków. Wiele osób może pomyśleć, że na śniadanie można zjeść bajgla, ponieważ zawiera on jagody, albo że wypicie kilku koktajli nie jest złym pomysłem, ponieważ ma acai.

Te super-żywnościowe diety mogą też uderzyć cię w tylną kieszeń. Jagody „super” mogą kosztować więcej niż dwa razy więcej niż zwykłe, ale z pewnością nie mają dwa razy więcej składników odżywczych. Firmy z branży spożywczej wykonują świetną pracę w zakresie marketingu zdrowych aspektów żywności, co wpływa na wzrost cen i zwiększenie zysków.

Więc, czy one działają?

Większość marketingu superżywności opiera się na badaniach naukowych. Jednakże większość doświadczeń laboratoryjnych wykorzystuje skoncentrowane ekstrakty z żywności. Dlatego efekty obserwowane u ludzi są często niższe niż te obserwowane w doświadczeniach laboratoryjnych.

Chociaż efekty zdrowotne nie zawsze są takie same, jak te obserwowane w laboratorium, superżywności są bogate w pewne składniki odżywcze i z pewnością są dobre rzeczy do włączenia do zrównoważonej diety. Więc podczas gdy ważne jest, aby pamiętać, że te superżywność są sprzedawane jako cudowna żywność, są one nadal dość dobre dla Ciebie.

Wszyscy chcemy, aby nasze jedzenie czyniło nas zdrowszymi, ale skupienie się na poszczególnych potrawach i jedzenie wielu z nich nie jest rozwiązaniem. Zamiast tego, ważne jest, aby jeść różne rodzaje żywności z różnymi rodzajami składników odżywczych.

W świecie fast diet i modnych diet, upewnij się, że jesteś zmęczony marketingu super żywności, ale super żywności są zdecydowanie dobrą rzeczą do włączenia w zdrowej, zrównoważonej diety.