Czy antyoksydanty mogą pokonać wiek?

Wszyscy chcą być młodzi, tak samo jak moja mama. Próbowała więc wielu produktów oznaczonych jako przeciwutleniacze, od suplementów przeciwutleniających do balsamów do ciała. Wygląda na to, że antyoksydanty mają pewną magiczną moc pokonywania wieku.

Czy to naprawdę prawda? Żeby to rozgryźć, przeprowadziłam kilka badań nad przeciwutleniaczami i okazało się, że to nie jest do końca reklama hype.

Dlaczego się starzejemy?

Zanim przyjrzymy się antyoksydantom, ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego my (lub nasza skóra) starzejemy się. Jeden z terminów wyróżnia wolne rodniki.

Wolne rodniki to molekuły z tlenem i niesparowanymi elektronami. Są niestabilne, wysoce reaktywne i dlatego mogą łatwo reagować z innymi molekułami.

Pewna ilość wolnych rodników może przynieść nam korzyści poprzez neutralizację wirusów i bakterii. Ale zbyt wiele z nich uszkadza struktury komórkowe, takie jak DNA, białka, węglowodany i lipidy i może ostatecznie wywoływać choroby. Te nieoczekiwane reakcje są częścią przyczyn powstawania zmarszczek i luźnej skóry, ponieważ zapobiegają one samoistnej naprawieniu się naszej skóry.

Czy możemy więc kontrolować produkcję wolnych rodników? Wydaje się to niemożliwe. Normalne procesy metaboliczne w naszym organizmie będą stymulować produkcję wolnych rodników. Innymi słowy, nasze ciała produkują więcej wolnych rodników, gdy się starzejemy, walczymy z przeziębieniem, wykonujemy nadmierne ćwiczenia lub cierpimy z powodu stresu psychicznego.

Narażenie na promieniowanie rentgenowskie, palenie papierosów, zanieczyszczenia powietrza i przemysłowe substancje chemiczne może pogorszyć sytuację.

Jak przeciwutleniacze mogą pomóc?

Ponieważ z trudem możemy kontrolować produkcję wolnych rodników, musimy polegać na innych substancjach, aby utrzymać ich ilość na bezpiecznym poziomie. Przeciwutleniacz to taki, który może oddać elektron w celu zneutralizowania wolnego rodnika i zmniejszenia jego negatywnych skutków.

Przeciwutleniacz” nie jest nazwą substancji, ale raczej odnosi się do szeregu substancji, które mogą hamować reakcje wywołane przez tlen. Przeciwutleniacze mogą zapobiegać niszczeniu naszych komórek przez wolne rodniki lub spowalniać ten proces, a tym samym przynosić korzyści dla naszego zdrowia.

Niektóre antyutleniacze mogą powstawać w naszym organizmie, podczas gdy inne mogą pochodzić tylko z naszej diety. Na przykład witamina E, witamina C i beta-karoten są podstawowymi mikroelementami przeciwutleniającymi, które musimy pozyskiwać z zewnętrznych źródeł.

Gdzie powinniśmy pozyskać antyoksydanty

Teraz możemy stwierdzić, że antyoksydanty mogą być korzystne dla naszego organizmu. Ale czy to prawda, że im więcej przeciwutleniaczy mamy, tym więcej korzyści dla zdrowia otrzymamy? Czy też, jak mówią niektóre artykuły, przyjmowanie zbyt dużej ilości antyoksydantów może powodować choroby? Jak dotąd nie ma wiarygodnych badań potwierdzających oba te czynniki.

Powszechnie uważa się, że żywność na bazie roślin, zwłaszcza owoce i warzywa, są najlepszym źródłem antyoksydantów.

Konkretne antyoksydanty można uzyskać poprzez spożywanie następujących produktów spożywczych:

  • Witamina E: orzechy, nasiona, słonecznik i inne oleje roślinne oraz zielone warzywa liściaste;
  • Witamina C: większość owoców i warzyw, zwłaszcza jagody, pomarańcze i papryka;
  • Beta-karoten: jasno zabarwione owoce i warzywa, takie jak marchew, groszek, szpinak i mango;
  • Zielona herbata, bakłażany, ciemna czekolada i czerwone winogrona są również dobrym źródłem niezbędnych antyoksydantów. Pamiętaj, że ważne jest, aby jeść różne rodzaje żywności.

Wskazówki dotyczące gotowania

Gotowanie żywności we właściwy sposób może pomóc w zachowaniu antyoksydantów.

Likopen – rodzaj przeciwutleniacza, który nadaje pomidorom bogaty czerwony kolor – jest bardziej biodostępny podczas podgrzewania pomidorów.

Badania wykazują, że beta-karoten jest znacznie lepiej przyswajany z gotowanej marchwi niż z surowej.

Kalafior, groszek traci swoje działanie przeciwutleniające w procesie gotowania.

Źródła:

https://blogs.unimelb.edu.au/sciencecommunication/2019/10/09/can-antioxidants-defeat-age/

http://www.pruszkow2019.pl/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3614697/